Václav Stratil
Skandál na Hané
11. 4. 2025 – 29. 6. 2025
Kurátor: Jiří Ptáček
Kreslíř, malíř a perfomer Václav Stratil (*1950) vystudoval na Katedře výstavné výchovy Filosofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. První samostatnou výstavu měl roku 1975 v olomoucké Galerii v podloubí. V roce 1983 přesídlil do Prahy a v roce 1998 do Brna, kde až do roku 2015 působil jako pedagog na Fakultě výtvarných umění VUT. Je laureátem Ceny Michala Ranného za rok 2014, udělované Moravskou galerií v Brně. V současné době opět žije v Olomouci. Z jeho samostatných prezentací v první řadě můžeme zmínit například výstavy v Ústavu makromolekulární chemie ČSAV (1985) a v kulturním středisku Opatov (1989), kde se v té době odehrávaly zásadní prezentace autorů a autorek, kteří nebyli vystavováni v tehdejších galeriích a muzeích umění. Z dlouhé řady výstav po roce 1989 se Stratil lze jmenovat například výstavy v pražské Galerii Václava Špály (1991), pražské Galerii Rudolfinum (1994, 1999), v Muzeu umění Olomouc (2000) a Moravské galerii v Brně (2002, 2015), v pražské Futuře (2015), brněnské Fait Gallery (2016) či pražské Karpuchina Gallery (2021).

„Slova“ pronikla do tvorby Václava Stratila už na v 80. letech coby součást některých z jeho rozměrných kreseb, které dlouhé měsíce rýsoval tuší na pásy papíru. Známý je ale například i mnohačetný soubor soubor menších formátů z 1. poloviny následujícího desetiletí, na kterém se opakuje jediné slovo: nuda. Zápisky, které si dělá poslední tři až čtyři roky, ovšem sledují jiný horizont. Stratil v nich totiž vůbec poprvé reflektuje svůj nedávný návrat do rodné Olomouce, na Hanou. A zároveň sleduje i dlouhodobější téma, které v jedné textové kresbě sám nejlépe pojmenoval jako „dobré stáří“.
Významnou roli ve Stratilově rozsáhlé umělecké tvorbě už desítky let sehrává autoportrét. V průběhu let však autobiografické prvky vstoupily do všech sfér, kterým se jako umělec věnuje. V malbě, kresbě i fotografii vystoupila do popředí jak jistá „situačnost“, tak snaha o reflexi obecnějšího stavu, v němž se Stratil jako autor nalézá.
Říká se, že umělec nikdy nejde do důchodu. Může ale umělec svou tvorbou reagovat na to, že de facto v důchodu je? Stratil se proces nevyhnutelného stárnutí pokouší nahlížet nikoliv jako tragický soumrak života, ale jako osvobozující fázi, v níž lze na kolotoč světa pohlížet s nadhledem, bez tlaku povinnosti dostát pracně dosaženému společenskému postavení - a rovněž s citem pro poezii přítomného okamžiku.
Do Olomouce, potažmo do rodinného domku v její okrajové čtvrti Řepčín, Stratil dojížděl čím dál častěji po dobu několika let, až se zde před necelými třemi lety usadil natrvalo. Ocitl se tak v prostředí bez umělecké infrastruktury a zejména bez osobních vazeb na uměleckou komunitu, s níž by se mohl věnovat velkým uměleckým otázkám. Na druhou stranu začal objevovat půvaby života na periferii. A spolu s ním také hanáckého dialektu. Na výstavě Skandál Hané těží z výtvarné tradice minimalismu a konceptuálního umění, která se slovem a textem běžně operuje. Tyto intelektuálně náročné disciplíny ovšem podrobuje novému zkoumání v podmínkách čerstvě nabyté osobní životní zkušenosti.
Stratilovy texty nejsou pouze záznamy životního pocitu. Mají rovněž rozměr humorné provokace, kterou s námi chce sdílet. Jeho hlavní tvůrčí motta již delší dobu znějí „nedělám nic“ a „dělám umění, které může dělat každý“. Vyhlášení „nečinnosti“ sice ve Stratilově případě vždy bylo do jisté míry zdánlivé, nicméně dobře manifestovalo, že mu jde o dílo, které bude samovolně vznikat jako pěna na vlnách všedního života (a v minulosti i dosti bouřlivého životního stylu). Dělat umění, které může dělat i každý z nás, zase Stratil chce, aby sebe sama sesadil z piedestalu „zasloužilého umělce“ a komunikaci s diváky postavil na partnerství a blízkosti. Několika prostými tahy fixou tedy nakreslí hitlerovské knírky, nebo třeba narýsuje jednu vodorovnou čáru a vydává ji za horizont Hané. Uměli bychom to všichni, jen se odvážit. Všichni ale můžeme přistoupit na Stratilovu hru, přenést se přes představu o ušlechtilém a povznášejícím umění, a dotknout se skutečnosti, které je nám (nejen na Hané) vlastně blíž, než si většinou připouštíme.

text: Jiří Ptáček

Virtuální prohlídka 9. výstavního bloku
Skandál na Hané
Skandál na Hané
Skandál na Hané
Skandál na Hané
Skandál na Hané
Skandál na Hané

Tisk

P.S.:
Chcete vědět co je u nás nového? Přihlašte se k odběru NEWSLETTERU. Odběr můžete kdykoliv zrušit.
Otevírací doba: Čtvrtek: 17:30 - 20:00, Sobota: 13.00 - 18.00, Neděle: 13.00 - 17.00

FB   IG